Taksosõit Tartus maksab pealinnaga võrreldes topelt

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
... ja taksosõidu hind Tartus.
... ja taksosõidu hind Tartus. Foto: Margus Ansu

Tartu taksojuhid küsivad sõidu eest üle kahe korra kõrgemaid hindu kui nende kolleegid pealinnas ja enam-vähem kõik ühe ja sama hinnakirja järgi. Linnajuhid kahtlustavad kartellikokkulepet.

Tallinnas Laki Takso nime alla koondunud 70 taksot küsivad sõidukilomeetri eest 5 krooni ja 40 senti, sõidu alustamise eest 25 ja ootetunni eest 118 krooni. Samas hinnaklassis sõidab veel mitu firmat, näiteks Reval ja IR Takso.



Nende hinnad, kui alustamise tasu välja arvata, jäävad rohkem kui kaks korda alla Tartus ülelinnaliselt kehtivatele sõiduhindadele: kilomeeter 12 krooni, ootetund 240 krooni, alustamine 25 krooni. Veel kallim, 15 krooni kilomeeter, on sõit omapäi tegutsevate taksodega, mis ei ole ühegi dispetšiteenust pakkuva katusfirma alla koondunud.



Tallinna transpordiameti vanemspetsialist Evelin Roosileht möönis, et pealinnas on ka märksa kallimalt sõitvaid taksosid. Nende hinnakiri võib olla Tartu klassist, aga on ka selliseid, mille alustustasu võib olla isegi 145 krooni ja kilomeeter maksta 35 krooni.



Ametnikud imestunud


Et Tartu taksohinnad nii kõrged on ja keegi hinda langetada ei plaani, tekitab linnaametnikes kummastust vähemalt kahel põhjusel. Esiteks on kütusehinnad järjest langenud ja bensiiniliiter maksab juba vähem kui taksokilomeeter ning diislikütuse hind läheneb sellele. Teiseks seepärast, et taksojuhid ise kurdavad sõitjate hulga vähenemise üle.



Tartu abilinnapea Margus Hanson leidis, et taksojuhtidele võiks pärale jõuda, et kui sõit oleks odavam, oleks ka sõitjaid rohkem.



«No ma ei oska öelda, kas see on kartellikokkulepe või mitte. Aga kõigil on hind 12 krooni kilomeeter. Tallinnas on mõned firmad odavamad, teised kallimad. Seal 5.50 ja 6 ja 7 krooni, meil 12 krooni. Tule taevas appi!» võrdles ta.



«Võibolla see Tartu-suuruses linnas peabki nii olema. Eelmine kord, kui kütusehind oli 13 krooni, oli taksokilomeetri hind Tartus 8 krooni.»


Linnapea Urmas Kruuse ütles, et kindlasti on tõepõhi all taksojuhtide väidetel, et Tallinnas on sõidud keskmiselt pikemad kui Tartus ja teenistus ühe sõidu pealt suurem.



Selle peale kostis Margus Hanson, et sõit taksoga Ihastest bussijaama maksab sama palju kui seejärel bussiga pealinna.


Kuigi kartellileppe kahtlustus võib olla, on kartellilepet linnapea sõnul pea võimatu tõestada.



Langetusruumi on


Linnal taksohindade kujundusse sekkumise võimalusi pole. «Vaba turg,» oli Hansoni kommentaar.


Staažikas taksojuht Eino Haran ütles, et taksojuhid üldiselt väldivad hinnalangetamise teemat, kuigi ettevaatlikult on isegi kõneldud, et pärast uusaastat peaks hinnalangetamisele minema.



Ta leidis, et praeguste kütusehindade juures kannataks sõita isegi 9 krooni kilomeeter ja sellega veel ilusasti kasumisse jääda.


Iselugu on see, et taksomeetrites hindade muutmine on taksojuhtidele kallis lõbu, mõne taksomeetritüübi puhul tuhatkond krooni.



Tartu linnavalitsuse taksondusspetsialist Madis Oona nentis, et muidugi on taksojuhtidel tavalistele autokuludele lisaks veel kulusid – vaja soetada taksomeeter ja printer ning regulaarselt läbida koolitusi. Aga ka temale jääb arusaamatuks, kuidas saab kõigil taksodel olla ühesugune kulu ja sellest tulenevalt hind, kui mõni mees sõidab 30 000 krooni maksva autoga ja teise auto maksab 300 000 krooni.



Ta tõi võrdluseks ka Eesti tanklate kütusehinnad: ükskõik, kuhu suunas hind ka ei liigu, tanklakettide vaheline hinnasamm jääb muutumatuks. «Kuigi on selge, et keegi ei osta täpselt samal hetkel kütust sisse,» sõnas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles