Bussilepingu sõlmimine seisis noateral

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: TPM

Bussiveoleping Sebega sai eile Tartult kiirkorras digiallkirja Lätimaal Võru abilinnapealt laenatud arvutis, kui kasutati ära ajaauku, mil ükski õiguslik tõke vaidlustuste laviinis ei kehtinud.



Arvestuslikult aastas 103 miljonit krooni maksvale lepingule andis Ida-Lätis Rezeknes digi­all­kirja Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak, kui Tallinna ringkonnakohus tühistas eile pärastlõunal MRP Linna Liinide taotlusel vaid päev varem esmase õiguskaitse korras kehtestatud keelu sõlmida selline leping enne 19. augustit.

Alles hiljaaegu oli samasugust keeldu Tartu halduskohtult taotlenud Harjumaa Liinid ja ka GoBus pole varjanud kavatsust bussihanke pärast linna vastu kohtusse minna.
Kuna Läti arvutites digiall-kirjastamist võimaldavaid lahendusi pole, asus Haak sobivat arvutit  otsima. See õnnestus laenata Võru abilinnapealt Kristjan Võrnolt.

Viimane ööpäev oli Tartu ametnikele olnud ärev sellest peale, kui kolmapäeval kella kolme paiku jõudis Raekoja platsi ametiruumidesse Tallinna ringkonnakohtu määrus MRP Linna Liinide kaebuse kohta. Selles seisis, et esialgse õiguskaitse kohaldamiseks on linnal 19. augustini keelatud bussihanke võitja Sebega lepingut allkirjastada.

Üleeile õhtul ja veel eile hommikul oli Haak päris murelik. Just üleeile sai täis 14 päeva lepingu sõlmimise keelust, mida hakati lugema viimasest rahandusministeeriumi vaid­lus­tus­komisjonis läbi vaadatud vaide otsusest bussihanke kohta.

Täna hommikuks oli plaanitud lepingu allkirjastamine, linna poolt Haak, Sebe poolt juhatuse esimees Kuldar Väärsi. Aga nüüd ei mallanud osapooled tseremooniat korraldada.

Busside saamine ohus

Asi polnud üksnes lepingu allkirjastamises. Hoopis suurem mure oli seotud asjaoluga, et Sebe oli Tartu linnaliinidele pakkumist tehes arvestanud Scanialt tellitavate uute bussidega. Viimane tärmin tellimiseks nii, et need tuleva aasta 1. jaanuarist Tartus sõitma hakkaksid, on asjaosaliste teatel täna.

Pikkades konsultatsioonides, mida üleeile ja eile peeti, kaaluti mitmeid võimalusi. Nii seda, kas Sebe saaks liindele tulla hoopis teiste tootjate bussidega, kui pakkumises kirjeldatud, kui ka seda, kas võib vajalikuks osutuda senise vedaja GoBusiga lepingu pikendamine. Mõlgutustest käis taas läbi isegi linna oma bussifirma.

Eile hommikul enne Lätimaale sõitmist antud intervjuus tõdes Haak, et juba kuu aega on käinud arutelud ja vaidlustamised, mille abil konkurendid püüavad Sebega lepingu sõlmimist pidurdada.

Neljast Sebele alla jäänud firmast kaks on linna ja vaid­lustuskomisjoni otsused juba kohtusse andnud.

Viiest pakkumisel osalenud firmast ainult üks, Mulgi Reisid, on vaidlemisest loobunud ja  firma juhataja Madis Lepp ütles, et tal ei ole Tartule mingeid etteheiteid.

Ehkki Tallinna ringkonnakohtu otsuses, millega Sebega lepingu allkirjastamisele pidur pandi, seisab, et määruse võib edasi kaevata riigikohtule – aga riigikohtunikud puhkavad –, olukord pöördus.

Uus võimalus

Eile pärastlõunal muigas Väärsi küsimuse peale, milliseid alternatiive Sebe kaalub, kui leppe allkirjastamist lähipäevil ei tule – tema info lubab loota, et tuleb. Napilt tund varem oli asjaosalistele saadetud uus kohtumäärus, millega kohtunik Lauri Madise tühistas päev varem tehtud määruse lepingu sõlmimine keelata. Lasnamäel Sebe peakontoris Väärsi digiall-kirja andiski.

Öötundidel oli Tartu linnavalitsus ringkonnakohtule esitanud taotluse tühistada esialgse õiguskaitse kohaldamine. Linna seisukohad, mille saatis jurist Sille Arak, olid: hankelepingu kiireks sõlmimiseks esineb oluline avalik huvi ning kaebus on perspektiivitu.

Linnavalitsus viitas, et tekib tõsine oht, et alates 1. jaanuarist 2011 peatub Tartus avalik liinivedu, mis seab ohtu tuhandete linlaste võimaluse jõuda kooli, tööle või arsti juurde.
Linn viitas ka, et kaebaja võit ei too kaasa pakkumise edukaks tunnistamist, sest hind on linna võimalustest kallim.

Rein Haak lisas eile, et ei eelista Sebet kinnisilmi. Sebe on pakkunud soodsaimat hinda ja parimat eeldatavat kvaliteeti. Ta võrdles, et mõni kallim pakkuja plaanis Tartusse tuua Valgevenes toodetud MAZ-bussid.

«Žiguli ka sõidab, aga Ford on mugavam. Praegu on piltlikus võrdluses Žiguli kallim,» ütles Haak.

Sebe konkurendid kaebavad

MRP Linna Liinid

Vaidlustuse sisu: Sebe ja GoBus tegid alapakkumise.

Asjade käik: 21. juulil jättis rahandusministeeriumi juures töötav vaidlustuskomisjon rahuldamata MRP Linna Liinide taotluse tühistada Tartu linnavalitsuse korraldus Sebe pakkumise edukaks tunnistamise kohta. MRP Linna Liinid andis asja kohtusse.

29. juulil andis Tallinna halduskohus kaebuse üle Tartu halduskohtule.

4. augustil keelas Tallinna ringkonnakohus esialgse õiguskaitse korras Tartu linnal Sebega hankelepingu sõlmimise 19. augustini, 5. augustil aga tühistas keelu.

Harjumaa Liinid

Vaidlustuse sisu: Sebe ja GoBus tegid alapakkumise, Sebel maksuvõlg.

Asjade käik: 21. juulil jättis rahandusministeeriumi juures olev vaidlustuskomisjon rahuldamata Harjumaa Liinide taotluse tunnistada kehtetuks Tartu linnavalitsuse korraldus Sebe pakkumise edukaks kuulutamise kohta. Harjumaa Liinid andis asja kohtusse.

27. juulil saatis Tartu halduskohus Harjumaa Liinide kaebuse arutamiseks Tallinna halduskohtule ja jättis rahuldamata taotluse esialgse õiguskaitse kohaldamise kohta.

GoBus

Vaidlustuse sisu: Sebel 21. juulil tasumata intressivõlg 4622.34 krooni.

Asjade käik: 4. augustil otsustas rahan­dusministeeriumi juu­res töötav vaid­lus­tus­komisjon jätta vaid­lus­tuse läbi vaatamata. GoBus valmistab ette kaebust kohtule.

Lisaks andis GoBus rahandusministeeriumi riigihangete järelevalve talitusele aval­duse Tartu linna poolt väärteo toimepanemise kohta, ajendiks asjaolu, et väidetavalt Sebe hilines nõuetekohase garantiikirja esitamisega. Sebe hankelt kõrvaldamata jättes lõi linn GoBusi hinnangul Sebele ebaseadusliku eelise.

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles