Kui Tartu Postimees tutvustas VIII Eesti noorte heliloojate festivali kava, tõstis festivali kunstiline juht Monika Mattiesen esile Tartu muusikute kaalukat panust festivalil.
Tartu uus ansambel tegi suurepärase debüüdi
Käisin kõigil Tartu Jaani kiriku festivalikontsertidel ja pean tõepoolest tartlasi väga kiitma.
Avakontserdil mänginud Vanemuise sümfooniaorkester, seekord Risto Joosti juhatusel, on tartlastele juba ammu tuttav. Lõppkontserdil üles astunud Tartu Uue Muusika Ansambel on aga täiesti uus algatus.
Tartu muusikutest omal initsiatiivil kokku tulevat ansamblit, kes suudaks rahvusvahelisel tasemel mängida 20. ja 21. sajandi modernistlikku ja avangardistlikku muusikat, ootasin juba alates esimesest taasiseseisvumise järgsest nüüdismuusika festivalist Tartus 1995. Ja jõudsin ära oodata!
Viimase 10 aasta jooksul on Tartusse tulnud mitmeid solistivõimega noori tippmuusikuid. Nad töötavad enamasti Vanemuises, annavad tunde muusikaõppeasutustes, mitmed neist on oma haridusteed siin ka alustanud. Oli vaid aja küsimus, millal neis tekib soov kaasa rääkida eesti uues muusikas.
Soov võttis kuju
See soov on nüüd tekkinud ning noore ja aktiivse pianisti, endise tallinlanna Kadri-Ann Sumera eestvedamisel ka kindla kuju võtnud. Temaga koos mängivad Tartu Uue Muusika Ansamblis flötist Oksana Sinkova, klarnetist Tõnu Kalm, viiuldaja Kadri Sepalaan ja tšellist Heiki Palm.
Debüütkontsert 7. juunil Tartu Jaani kirikus oli suurepärane! Seda nii traditsioonilist ja modernistlikku muusikat tasakaalukalt eksponeeriva ning head muusikatundmist väljendava kavavaliku kui ka esitustaseme poolest.
Kava esimest poolt alustas ansambli täiskoosseis prantsuse avangardi ühe juhtfiguuri Tristan Muraili teosega «13 päikeseloojangu värvi». «Toorheli» akustilistesse peensustesse süüviva keerulise teose esitasid muusikud kasvava kindlusega.
Noore, samuti tundliku kõlameelega avangardmuusika loojana tuntud helilooja Tatjana Kozlova neli klaveripala esitas Kadri-Ann Sumera suure süvenemisega. Viimasele, «Unelaulule» järgnenud aplaus mõjus koguni liiga «äratavalt».
Kava esimese poole lõpetas muusika grand old lady Ester Mägi «Dialoogid» flöödile, klarnetile, tšellole ja klaverile.
Teises pooles
Kontserdi teist poolt oli valitud alustama Tõnu Kõrvitsa «Taevakaare muusika». Tema stiil on olnud impressionistlik-romantiline, eriti varasemates teostes. See joon on esiplaanil ka «Taevakaare muusikas». Ansambel oskas end muusikat esitades häälestada õigele lainele.
Seejärel jäid publiku ette flötist Oksana Sinkova ja pianist Kadri-Ann Sumera ning esitasid 20. sajandi maailmaklassiku klassikalise teose – Olivier Messiaeni «Musträsta».
Kontserdi lõpetas tõeline pärl: kanada varalahkunud helilooja Claude Vivier’ teos «Paramirabo» flöödile, viiulile, tšellole ja klaverile.
Mul on väga hea meel, et kuulsin esimest Vivier’ teost elavas ettekandes just Tartu Uue Muusika Ansamblilt. Muutuvate tempode, faktuuri ja pillikäsitsusega, mängijatelt lisaks oma instrumendipartiile meloodilist vilistamist ja häälitsusi nõudev ulatuslik teos esitati mängleva kergusega.
Väga head muusikud
Kokkuvõttes tahan korraldajaid festivali, aga iseäranis 7. juuni kontserdi eest tänada ja õnnitleda Tartu Uue Muusika Ansamblit eesotsas selle initsiaatori Kadri-Ann Sumeraga.
Olen nõus festivali kunstilise juhi Monika Mattieseni väitega Tartu Postimehes: see on väga heade muusikute grupp. Jääge kestma!
• Tartu Uue Muusika Ansamblis mängivad pianist Kadri-Ann Sumera (fotol) eestvedamisel Vanemuise sümfooniaorkestri solistid: flötist Oksana Sinkova, klarnetist Tõnu Kalm, viiuldaja Kadri Sepalaan ja tšellist Heiki Palm.
• Ansambel andis oma esimese kontserdi Tartu Jaani kirikus 7. juunil.