Vana perutaja läheb jälle võiduajamisele

Vilja Kohler
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vanamootorrattaklubi Wana-Kolga Tsiklitall juht Jaan Sild (paremal) ja liige Meelis Remmel kontrollisid, kas Hildebrand & Wolfmülleri mootorratas on laupäevaseks võiduajamiseks valmis.
Vanamootorrattaklubi Wana-Kolga Tsiklitall juht Jaan Sild (paremal) ja liige Meelis Remmel kontrollisid, kas Hildebrand & Wolfmülleri mootorratas on laupäevaseks võiduajamiseks valmis. Foto: Margus Ansu

Elukardetaw ruttusõidu rekordi katsumine, kiirused 30 wersta tunnis ja pääle! Olge lahke, astuge Tartus sellele võiduajamisele ligi, vaatamist jätkub.


«Kell töötab, aga sõidu ajal seda vist küll kuulda ei ole,» muheles vanamootorrattaklubi Wana-Kolga Tsiklitall juht Jaan Sild, kui proovis järele, mis häält teeb maailmas esimesena seeriatootmisse läinud mootorratta Hildebrand & Wolfmüller ülitäpne koopia, 2006. aastal tehtud sõiduriist.

«See mootorratas ei saa alguses vedama ja pärast pidama,» lisas Wana-Kolga Tsiklitalli liige Meelis Remmel. «Masinal pole gaasi, sidurit ega õiget pidurit. Lükkad lihtsalt jalgadega käima ja hakkad hüpates edasi minema, see liigub paukudes nagu auruvedur. Kõige parem pidur on jalad.»

Esimene kiirusrekord
Kiiskava Hildebrand & Wolf­mülleri sai Wana-Kolga Tsiklitall hollandlaselt Geert Vers­leyenilt. Rariteetse sõidukiga üritatakse laupäeval korrata 117 aastat tagasi Tartus sõidetud Eesti esimest kiirusrekordit sisepõlemismootoriga sõidukite ühe versta sõidus.

Eesti esimese kiirusrekordi taga oli Tartu baltisaksa spordiklubi Jurjewi Jalgratta Selts, mis korraldas 1895. aastal Tartu väljanäitusel oma Nurme ja Puiestee tänava nurgal asunud velodroomil suure võidusõitmise.

Võistluse lõppakordina esitles Revali (Tallinna) noor ärimees John Schümann esimest Eestisse jõudnud mootorratast ehk Hildebrand & Wolf­mül­lerit.

Schümann läbis oma masinaga versta (1,0668 km, täpselt kolm tolleaegset võistlusraja ringi) minuti ja 45 sekundiga. Arvutuslikuks keskmiseks kiiruseks kujunes seega 36,58 km/h, mida peetakse Eesti esimeseks sisepõlemismootoriga sõiduvahendite kiirusrekordiks. Kinnitamata andmetel on see tulemus maailmas vanim omasugune.

Vaatamist jätkub
Laupäevasel võiduajamisel istub Hildebrand & Wolfmülleri sadulasse Jaan Sild. «Kiirus on meeletu, 30 versta tunnis ja peale,» tutvustas sõitja oma ma­sinat. «See on selline mootorratas, millega sõitmine peab olema otsast lõpuni ette plaanitud. Sigarit sõidu ajal juba ei süüta.»

Peale Hildebrand & Wolf­mülleri võistleb laupäevasel verstasõidul kümmekond Eesti, Läti ja Leedu vanimat ning tähelepanuväärsemat jalg- ja mootorratast. Kohal on ka Eesti mootorrattatööstuse värskeim esindaja Renard GT.

Kas teate?

«Suur wõidusõitmine»
• Laupäeval kl 11–12 on vanad ja uued mootorrattad Ujula tänava spordihoone parkimisplatsil.
• Kl 12 lühike paraadsõit.
• Kl 12.30 erieksponaatide ühe versta sümboolsed kiirussõidud, start Aruküla teel ja finiš Motohoovi ees.
• Kl 13 Motohoovis Hillar Palametsa ajaloominutid.
• Kl 13.30 kiirusrekordit märkiva mälestustahvli avamine. Pärast vanamootorrataste väljanäitus, muusika.
Allikas: Wana-Kolga Tsiklitall

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles