Eksperdid andsid Tartu Võidu sillale hävitava hinnangu

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Võidu sild vajab juba aastaid põhjalikku remonti ja on värske eksperdihinnangu järgi väga halvas seisus, kuid jõuluks saavad korda vähemalt silla tuled.
Võidu sild vajab juba aastaid põhjalikku remonti ja on värske eksperdihinnangu järgi väga halvas seisus, kuid jõuluks saavad korda vähemalt silla tuled. Foto: Margus Ansu / Tartu linnavalitsus

Äsja valminud ekspertiisi järgi on Võidu silla lagunemine jõudnud piirini, kus kõne alla võib tulla samasse kohta hoopis uue silla ehitamine. Kui aga remontida, tuleks seda teha juba tuleval aastal.

«Võidu silla olukord on ebarahuldav,» seisab läinud nädalavahetusel Ehituse ja Tarkvara Inseneribüroo juhataja Siim Idnurme allkirjastatud ekspertiisiaktis.

Sademeveest on põhjustatud tugevad betooni kahjustused sammastel, äärmistel pikitaladel ja võlvi servades. Äärmistes talades esinevad pikipraod. Silla hüdroisolatsiooni olukord on halb.

Kõnniteede ja sõidutee servades äärekivide juures ning vuukide piirkonnas pääseb sademevesi dekiplaati ja taladesse. Võlvi servad on kohati märjad ja esineb pragusid, betoon on murenenud.

Eksperdihinnangus tõdetakse, et Võidu silla remontide ajal on püütud leida lahendusi sademevee kahjustuste vähendamiseks, kuid siiski pole kasutatud paisuvuukide lahendused õnnestunud. Vuukide kohal sõidutees on praod ja vuukide alused sillaelemendid veest kahjustatud. Remonti vajavad ka sambad, kaldakindlustused ja trepid.

Silla seisundiindeks sajapunktiskaalal on 51,3, mis viitab ulatusliku remondi kiirele vajadusele.
Riigimaanteede puhul loetakse rahuldavaks seisundinäitajat, mis on suurem kui 75. Indeks alla 60 viitab ulatusliku kiire remondi vajadusele ja kui indeks on alla 50, on mõistlik kaaluda sillakonstruktsiooni asendamist.

Halb üllatus

Tartu linnavalitsusele, kes plaanib Ringtee silla ehituse omafinantseeringuks võtta üle kahe miljoni euro uut laenu ja tõmbas Sõpruse silla kapitaalremondi tuleva aasta eelarve eelnõust maha, tuli sõnum Võidu silla sandi tervise kohta halva üllatusena.

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et lagunemine on käinud tunduvalt kiiremini, kui eeldatud. «Me pidasime siiani Võidu silda seisundilt paremaks kui Sõpruse silda, aga nüüd on enam-vähem sama, kui oli viimane hinnang Sõpruse sillale. Nüüd ei ole üks sild hädas, vaid kaks silda. Juba kaheldakse, kas ongi mõtet kapitaalremonti teha või tuleb uus ehitada.»

Sõpruse sild läbis ekspertiisi viimati 2009. aastal ja siis oli Annelinna suunduva sillapoole seisundiindeks 57 ja Kar-lovasse suunduval 61,2. Id-nurm, kes on põhiameti poolest Tallinna Tehnikaülikooli sillaehituse professor, ütles, et tal ei ole põhjust eeldada, et Sõpruse silla olukord saanuks remondita paremaks minna.

Tartu abilinnapea Raimond Tamm lausus ekspertiisi kohta, et mõtlemisainet jagub ja tegevusplaan vajab lähiajal paikapanemist. Tema sõnul on aga nii Võidu kui Sõpruse silla remontimisel tähtis teha koostööd riigiga, sest mõlemad sillad on riigimaantee osad. Nende sildade remontimiseks linnaeelarvest raha leida oleks Tamme hinnangul väga keeruline, lahendus saaks olla laen või riigi abi.

«Tahan rõhutada, et kuigi Võidu silla seisukord on eksperdihinnangu kohaselt tõesti halb, ei ole otseseks paanikaks kindlasti veel põhjust,» ütles Tamm. «Silla seisukorda hoiame edaspidi pideva jälgimise all ning kõigi liiklejate ohutus saab kindlasti tagatud.»

Kinni panna pole veel vaja

Ka Idnurm kinnitas, et pole põhjust väita, et silda ületada on ohtlik.

«Niisugust hirmu, et inimesed peaksid alla kukkuma, ei ole,» ütles ta, «aga kindlasti oleks vaja remonti juba järgmisel aastal, sest purustused kogu aeg suurenevad, kuni ei ole kõrvaldatud purustuste põhjust ehk läbijooksu.»

Kui kaua silda veel remontimata kasutada tohiks, hoidus ta ütlemast.

«Kulumi protsent näitab, et püsivus on suhteliselt kriitiline. Kinni panna praegu veel vaja ei ole, aga seisundit tuleb intensiivselt jälgida,» ütles Rein Haak. «Väga raske öelda, kui palju meil aega on.»

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja ütles, et Tartu on küll varem sel teemal ministeeriumi poole pöördunud, kuid Euroopa Liidu abifondidest pole võimalik kohalike omavalitsuste sildade renoveerimist rahastada ning riigieelarves ei ole selleks raha.

Võidu sild valmis 1956. aastal, selle viimane suurem remont oli 1999. aastal.

Mida tuleks teha?

• Remonditöödeks koostada projekt.

• Võidu silla vuugid asendada uute töökindlate vuukidega, mis ulatuksid üle kogu sillaplaadi (sõidutee + kõnniteed).

• Hüdroisolatsioon välja vahetada.

• Kahjustatud betoon eemaldada, armatuur puhastada roostest, katta roostetamisvastase kaitsega ja elementide kuju taastada sildadele ette nähtud betoonpindade remondisüsteemiga.

• Kaldaavade talade tugiosad puhastada roostest ja libisevad pinnad määrida.

• Kaldakindlustuste ja sammaste defektid likvideerida.

• Treppide astmed ja seinad remontida.

Allikas: Võidu silla tehnilise seisundi hinnang

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles