Tartu varub Sebele ligi miljon eurot lisaks

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliine teenindavad bussid Kaubamaja peatuses.
Tartu linnaliine teenindavad bussid Kaubamaja peatuses. Foto: Sille Annuk

Tartu eelarve seletuskirjast võib lugeda, et linnaliinide teenindamine kallineb linnale tuleval aastal ligemale miljoni euro ehk üle 15 miljoni krooni võrra.

See kulu suurenemine oleks väga suur võrreldes riigihankel pakutud hindade järgi saadud arvestusliku 103,5 miljoni krooni ehk 6,61 miljoni euroga.

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et tegu on arvestusliku vajadusega, milles on arvestatud sel aastal toimunud hinnatõusu ja jäetud natuke ka varuks, kuid on teadmata, kas linn peab bussiliiklusele ka tegelikult nii palju lisaks maksma.

Kallinemine tuleb suures osas sellest, et Tartu ja bussifirma Sebe sõlmitud lepingu kohaselt korrigeeritakse töö hinda igas kvartalis maanteeameti ühistranspordiindeksi alusel, mis võtab arvesse kütuse hinna ja tööjõukulu muutust ning tarbijahinnaindeksit.

«Eelarve prognoos on tehtud võttes aluseks selle aasta kolmanda kvartali hinnad, millele on lisatud veel aastane tõus kaheksa protsenti. Kui see ei realiseeru, jääb linnakassasse raha järele,» ütles Haak. «See ei ole raha, mida Sebe peab kindlalt saama. See on raha, mis arvestab praegu toimunud hinnatõusu lepingu algusest.»

Tõus kaheksa protsenti

Sebe alustas Tartu linnaliinidel tänavuse aasta algusest ja hinnatõus on olnud kaheksa protsenti. Seejuures esimeses kvartalis pidi Sebe sõitma odavama hinna eest, kui riigihankes pakkus; teises, kolmandas ja neljandas kvartalis on indeksi muutus hinda järjest juurde kruttinud.

Haak ütles, et maksmine käib igakuiselt vastavalt läbisõidetud kilometraažile. Ta tõi näiteks, et midibusside kilomeetrihind oli hankes 1,37 eurot, nüüd 1,47, normaalbussidel 1,93, nüüd 2,07 ja suurtel bussidel 2,41, aga nüüd 2,59.

Bussivedude kulu ei suurenda aga üksnes eelnimetatud indeksi muutus. Haak ütles, et poliitikud on jutuks võtnud soovi bussiliiklust tihendada, aga praegu pole veel vastuseid, milline liin kui palju muutub. «Iga muudatus toob lisakilomeetreid,» lausus Haak.

Suurem piletitulu

Kuigi ühistranspordiindeksi kasutamine raskendab prognoosimist, kui palju liinivedu linnale aastas maksma läheb, ja teenuse järkjärguline kallinemine on tõenäoline, on see Haagi sõnul linnale siiski mõistlik.

«Kes mäletab GoBusi ja Connexi võitlust piletihinna tõstmiste ja lisaraha eest, siis olid nii linn kui töövõtja ebamugavas positsioonis. Nüüd on töövõtja ise pidanud arvestama oma kulusid ja ta teab, et kui kütuse- ja tööjõuturul toimuvad muutused, saavad need kompenseeritud,» ütles Haak.

Osa bussivedude kallinemisest tuleb linnale aga arvatavasti tagasi suurema piletitulu kaudu. Linn arvestab, et tuleval aastal laekub bussipiletite müügist 3,4 miljonit eurot ja kasv on 7,5 protsenti.

Seejuures on arvestuse aluseks võetud praegused hinnad ja hinnatõusust pole Haagi sõnul juttu tehtud.

«Ma arvan, et hinna tõstmine ei oleks ka mõistlik,» ütles Haak. «Ainus asi, et bussist ostetavate piletite osa on läinud väga suureks. See on mugavusteenus, aga siin on kindlasti üks põhjus see, et peatustes on kioskid kinni pandud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles