Eesmärgiga hajutada kesk- ja Supilinna liikluskoormust ning muuta liiklus sujuvamaks muudab Tartu linn homsest Laia tänava kahesuunaliseks. Küsimusi tekitavad suurendatud piirkiirus ja kasvav vibratsioon.
Kaks suunda ja suurem kiirus
Ettepaneku muuta Lai tänav kahesuunaliseks tegi abilinnapea Raimond Tamme juhitav liiklusnõukogu. Nõukogu tugines OÜ Liiklusbüroo kolmepäevasele uuringule läinud septembrist, mil tänav oli ajutiselt kahesuunaline ja OÜ Stratum 2005. aasta analüüsile.
Liiklusbüroo sedastas näiteks, et Vabadussillalt Emajõe paremkaldale suundunud liiklusvoolus oli võrdselt neid, kes sõitsid Vabaduse puiesteed pidi raeplatsi suunas, ja neid, kes liikusid mööda Laia tänavat üles. Terviseamet mõõtis müra piirnormi lühiajalisi ületusi, märkides samas vibratsiooni jäämist normi piiresse.
Elanik: majad lagunevad
Lai 28, endise Kesklinna kooli maja korteriomanik Caspar Kadastik rääkis aga, et põhiliselt teeb talle muret just kasvav vibratsioon.
«Õhtul voodis olles, kui möödub mingi suurem auto, on tunda võppumist ja värisemist,» kirjeldas Kadastik.
Kadastik kinnitas, et just mullu sügisel, kui Laial tänaval liigeldi ajutiselt kahes suunas, tekkisid Lai 28 trepikoja seina mitmemillimeetrised praod.
Mehe sõnul on tal plaanis teha neil päevil tõendusmaterjaliks fotod ning pragude mõõtmised, et oleks hiljem alust linnavalitsusele nõudmisi esitada. «Liiklus läheb tihedamaks, loomulikult ei lähe majade olukord sellest paremaks,» arutles Kadastik.
Muinsuskaitseameti peainspektorite osakonna juhataja asetäitja Merle Kinks teatas, et suurima surve alla satuvad hooned Lai 24 kuni 36 – üks puumaja ning klassitsistlikud aadlielamud.
«Konkreetseid kahjustusi hetkel ei tea,» tõdes Kinks. «Tegemist on võimalike kahjustustega, mis ei pruugi sündida üleöö.»
Laia tänava korteriomanik Aare Laanemäe rõhutas lisaks vibratsioonile kasvavat õnnetusohtu, sest liikluskorraldusteenistus seadis uueks piirkiiruseks 40 km/h. Seni tohtis sõita kuni 30 km/h. Kuna linn ise on seal tuvastanud üleüldise piirkiirusele vilistamise, sünnib ilmselt sama ka uue piirkiirusega, ennustas Laanemäe.
Head halvast rohkem
Tartu linna liikluskorraldusteenistuse juhi Tõnu Lukmanni sõnul kehtib liikluskorralduslik põhimõte: kui enamik mingit normi rikub, tuleb analüüsida normi otstarbekust ja vajaduse korral sellest loobuda.
«Selline liikluskorraldus, et surume liiklejaile peale 30 km tunnis, kuigi keskmine kiirus on 50, ei toimi,» ütles Lukmann.
Abilinnapea Raimond Tamm märkis, et Laia tänava liikluskord pole paika pandud igaveseks ning probleemide ilmnedes saab seda muuta.
«Hetkel näeme, et kahesuunalisuse positiivne efekt ületab riske,» lausus Tamm.