Martin Pau: streik või posserdus

Martin Pau
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Martin Pau.
Martin Pau. Foto: .


Eilse Tartu bussijuhtide streigi korraldajad rõhutasid korduvalt, et nende eesmärk pole ühistranspordi kasutajaile meelehärmi teha, vaid saata töölepinguseaduse kallale läinud valitsusele jõuline sõnum: töötajate huvisid jalge alla tallata ei tohi.



Protestisõnumi tugevuse või nõrkuse kohta on ehk vara järeldusi teha, kuid üsna kindlalt võib öelda, et streik viidi läbi ülejala ning kindlasti tehti ka GoBusi Tartu kundedele tarbetut meelehärmi.



Asjaolu, et GoBusi linnaliinide dispetšeri telefon eile paaris tunniks nii umbe läks, et infosulus tartlased hakkasid helistama firma sekretärile, on nõrga eeltöö esimene tõend. Bussipeatustesse polnud vaevutud kleepima isegi üht rasvases kirjas sõna – streik!–, rääkimata täpsemast teabest.



Tartu Postimees sai streigiplaanist teada esmaspäeva, 15. juuni ennelõunal, kui Tartu linnavalitsuse pressiteenistus saatis toimetusele edasi transpordi- ja teetöötajate ametiühingute 12. juuni kirja. Alles vahetult enne lehe trükkiminekut suutsin pinnida streigijuhilt Aare Kübarsepalt kinnituse, et streik toimub plaanipäraselt kümnetunnisena: kaheksast hommikul kuueni õhtul. Kuni tolle hetkeni oli õhus jutt võimalikust kokkuleppest, mis võinuks alguse saada riigikogu õiguskomisjoni laiendatud istungil.



Eile hommikuks selgus, et lisaks neile kümmekonnale bussijuhile, kes olid langetanud suveräänse otsuse streigiga mitte ühineda, leppis GoBusi Tartu ametiühing esmaspäeva õhtul firma juhtkonnaga kokku veel kuue bussi lähetuse viiele liinile.



Seega jäeti hommikul inimestele petlik mulje, et bussid ikkagi nagu sõidavad, aga samas ei sõida kah. Mina ei suutnud küll hommikuse raadiosõnumi vurinast välja noppida, mis liinidel ja kui tihedalt siis ikkagi liiklus käib ja kus üldse puudub. Lõpuks kujuneski välja pilt, et 23 bussiliinist jäi tunniks-kaheks päris tühjaks ainult kaks.



Mina bussisõitjana ootaksin küll selget sõnumit, et näi­­teks südapäevani bussid üldse ei käi, ega lepiks määramatu, võibolla tunnise või pikemagi passimisega bussipeatuses. Läheks jala, võtaks takso või sõidaks võimaluse korral hiljem.



Info õhtul kella kuueni kavandatud streigi lõpetamisest kell 11 ennelõunal (otsus sündis juba enne kella kümmet) paljude võimalike bussisõitjateni kindlasti ei jõudnud.



Tööseisaku kehvast korraldusest annab tunnistust seegi, et streigi aktiiv pidi hommikul kell kaheksa sõlmpeatustes bussijuhtidele meelde tuletama: nüüd algab streik, minge liinilt ära. Eeldusel, et bussijuhid tunnevad kella ja neile on streigiplaani piisavalt tutvustatud, pidanuksid nad suutma selle otsuse ka iseseisvalt teha.



Niisiis, GoBusi Tartu ametiühingu juhatus ehk ajutrust Eriki Hanson, Heino Punga, Mihhail Lovjagin, Andrus Klaos, Leino Rätte, Ants Sulg ja streigijuht Aare Kübarsepp, kui vaja, tehke kas või kolmepäevane streik. Aga tehke nii, et kõik aru saaksid, mis toimub.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles